Vandring i Sierra Nevada - en reiseberetning

Jeg lette en stund før jeg fant årets ferietur. Det er jo så mye å velge i, så det er ikke enkelt bestandig. Men når jeg søkte rundt på nettet kom jeg over noe som heter aktiv ferie, og det hørtes spennende ut. Jeg liker ikke å ligge på stranden. Det er ikke ferie for meg. Det er bare kjedelig. Skal man reise noe sted, så må man jo oppleve noe.

Så jeg bestilte meg en slik aktiv ferie gjennom singelreisene til et selskap som heter Carpe Diem. Vi skulle på fjellvandring i Sierra Nevada. Dette var min første tur til Spania også :)

Singelreiser er et opplegg for folk som reiser alene. Det var fem menn og 20 damer på turen. Alderen varierte fra midt i førti-årene til noen-og-sytti. Og så jeg da, som er noe yngre enn det. Så fant ikke drømmedama, men fikk en veldig fin ferie med masse naturopplevelser.

Flyet til Malaga fra Oslo dro ganske tidlig, så jeg måtte overnatte på Gardermoen for å kunne rekke det. Sov på Radisson Blu og testet ut eUpgrade som Club Carlson hadde. Var så heldig og ble oppgradert til en junior suite :-D Det skal jeg prøve flere ganger.

Dag 1 - Ankomst Capileira

Etter en begivenhetsløs flytur så landet vi i Malaga litt etter halv fire. Så var det å finne bussen som skulle ta oss til landbyen Capileira hvor vi skulle bo. Det tok litt over to timer. Ble selvsagt en stopp på en bensinstasjon på veien så vi kunne kjøpe oss noe drikke. Tro det eller ei, men det var ganske varmt i Spania!

Vi kom oss greit frem til hotellet, Hotel Rural Finca Los Llanos, som lå øverst i landsbyen.

Capileira var en hyggelig liten by, men også litt merkelig. Den ligger på 1500 moh og er bygd i en bratt bakke. Altså skal du noe sted, så må du gå bratt oppover eller bratt nedover. Og veiene var en miks av betong og brostein, så de var ganske ulendte. Byen ligger såpass høyt at de får litt snø om vinteren. Det må være livsfarlig glatt på de bratte gatene der når det kommer snø og is.

Hotellet var fint det også. Ikke noe luksushotell, men det hadde helt ok standard. En liten balkong på rommet med utsikt over hustakene nedover landsbyen og et svømmebasseng med tilhørende bar.

Etter en liten hvilepause for oss selv var det tid for middag. De spiser middag veldig sent i Spania, så den ble ikke før halv ni. Vi spiste på en restaurant like ved hotellet som heter Paco y Pilar. Der fikk vi servert enorme mengder grillmat.

BUpj1p-BgKw

Vi satt ute og spiste, noe som føltes litt merkelig. Det var jo tross alt langt på kvelden, og det ble mørkt. Men likevel var det varmt nok til å sitte ute i t-skjorte. De mistet strømmen på restauranten en 4-5 ganger også. Etter at vi hadde spist, heldigvis. :)

Dag 2 - Capileira, Bubión og Pampaneira

Neste morgen hadde vi en relativt rolig start på vandringsferien. Vi skulle gå nedover til Bubión og så videre nedover til landsbyen Pampaneira for å spise lunsj der. Hvis dere ser på bildet øverst i innlegget her, så er det tatt nedenfor Capileira. Omtrent midt på og til venstre på bildet kan dere se noen bygninger. Det er Bubión. Hvis dere går litt skrått nedover mot midten av bildet, så kan dere så vidt skimte Pampaneira. Neste dag så skulle vi over fjellryggen på venstresiden og gå gjennom flere landsbyer på den andre siden der.

Det var veldig fine stier å gå på. Litt ulendt med mye løs stein, så man måtte følge litt med. Vi hadde en lokal guide (en engelskmann som bodde i området) og han fortalte at fjellene her var ganske unge, geologisk sett, og derfor var det mye løs stein. Det ble noen stopp på veien med fortellinger om det sinnrike vannsystemet og de kompliserte reglene det var for vann. Og litt om samfunnet i området selvsagt.

Gåturen var veldig fin. Det var varmt så jeg ble litt svett, men siden vi hovedsakelig gikk nedover så var det en ganske lett tur.

I landsbyene så var gatene smale og bratte. Og hver gang det kom en bil så måtte man bare klamre seg til husveggene og håpe det gikk bra. Her er et bilde fra Bubión:

BUr4Oizh4q0

I Pampaneira så fikk vi gå litt for oss selv frem mot lunsj. Vi ble invitert inn på en butikk for å smake litt på noen av de lokale produktene. Litt grisete å spise da alt var dynket i olivenolje. Det var diverse skinker og oster. Jeg syntes saueosten smakte bedre enn geitosten. Ellers var det ikke så veldig mye å se på i hovedgaten der. For det meste turistsjapper. Mange av damene likte å besøke en veverske. Mens vi mannfolka likte oss bedre på sjokoladefabrikken med sine smaksprøver ;)

Lunsjen var egentlig en treretters middag med salat, spanske kjøttboller og fersken til dessert.

BUrZhEWhAyN

Etter lunsj kunne vi velge om vi ville gå tilbake til Capileira eller om vi ville ta bussen. Jeg må innrømme at jeg feiget ut og tok bussen. Men jeg tenkte som så at jeg nok ville få bruk for kreftene neste dag da vi skulle på skikkelig langtur.

Etter litt hviletid på hotellet så skulle vi alle gå bort til en lokal kunstner og få en aperitiff der. Siden jeg er fornuftig og ikke drikker alkohol, så fikk jeg marokkansk te i stedet. Ikke like god som i Marokko, men bra nok. Jeg liker virkelig den teen :)

Kunstneren hadde masse fine bilder hengende frem. Det var ordentlig kunst der man kan se hva det skal forestille. Ikke sånn abstrakt tullball som ser ut som noe en fireåring har klabbet sammen. Han hadde også laget noen morsomme treskulpturer.

Så ble det middag på hotellet. Der hadde vi en veldig spennende forrett: frityrstekt aubergine i honning. Det var kjempegodt :)

BUsI5CEBJWA

Dag 3: Landsbyene i La Taha

Den tredje dagen skulle vi på skikkelig langtur, og i bratt terreng. Først gikk vi ned til Bubión, og så skulle vi opp og over den åsryggen på venstresiden på det øverste bildet. Vi gikk i ca 40 minutter i strekk, veldig bratt oppover.

Det var ganske tungt.

Vi har jo tilsvarende bratte fjellturer her i Norge, men da er ikke temperaturen godt over 20 grader. Kjente det godt i beina da vi endelig hadde nådd toppen. Det var skikkelig deilig med en liten pause da. Vi hadde da gått ca 500 høydemeter opp.

Men det var bare begynnelsen. For nå skulle vi gå gjennom de syv landsbyene i La Taha. Først Capilerilla og så helt bort til Busquistar hvor vi skulle ta buss tilbake til hotellet.

Det ble en skikkelig fin tur.

BUuNo7mBGNM

Ifølge Fitbit-klokken min så gikk vi 17 kilometer. Og det var ganske mye opp og ned i terrenget, så kjente det godt i beina etterpå. Men vi fikk se veldig mye fin natur.

Vi var egentlig veldig heldig med været. Det var ca 20 grader i skyggen. Ifølge den lokale guiden så hadde det vært atskillig varmere uken før. Merk at det er i skyggen. Hver gang vi kom opp i høyden, så var det jo veldig lite skygge. Og når vi fikk solen rett på oss, omringet av stein som også er varmet opp av solen, da ble det skikkelig varmt.

Vi spiste lunsj på veien. Jeg husker ikke så veldig mye av den lunsjen, bortsett fra at isen var himmelsk. Det er få ting som er så godt som is når man er skikkelig varm og svett.

BUt2cJVhG6k

Etter lunsj fortsatte vi vandringen mot Busquistar. Jeg må si jeg ble imponert over hvor spreke de eldste deltakerne var. Var jo flere som var over sytti. Mot slutten så måtte vi i fronten vente stadig lengre for at de bakerst skulle ta oss igjen. Det var jo en tøff tur, og noen fikk litt kneproblemer. Men det var ikke de eldste.

Vi møtte forresten også familien til den lokale guiden. Han bodde ikke så langt unna Busquistar. Datteren hans viste oss en liten foss som lå bortgjemt i skogen. Ikke så stor i forhold til de vi har i Norge, men til å være i det området så var den imponerende. Ungene hans ble med på den siste biten av turen. De løp uanstrengt opp og ned selv på de bratteste partiene. Ga meg følelsen av at jeg burde trene mer.

Til slutt så kom alle seg frem til den siste byen, og vi ble busset tilbake til hotellet. Åh, det var deilig å ta seg en dusj og så bare ligge urørlig i sengen i et par timer. Jeg kunne også lykkelig oppdage at jeg ikke hadde ett eneste gnagsår. De fjellskoene jeg kjøpte før turen var verdt pengene.

Så halv ni om kvelden var det tid for middag igjen. Da dro vi til en lokal restaurant som heter El Corral de Castaño. Der fikk vi servert en seksretters meny.

BUu2ktahSxA

Først var det skinke og ost, så couscous, salat, blodpudding, langtidsstekt lam og småkaker til dessert. Etter den tøffe fjellturen den dagen, så tror jeg nok vi alle trengte et slikt måltid :)

Dag 4 - La Cebadilla

Den neste dagen skulle vi gå bort til en forlatt landsby som heter La Cebadilla. Veien dit ser vi ikke på det øverste bildet. Fra Capileira gikk vi til høyre (utenfor det øverste bildet) og så opp og i en sirkel før vi kom ned til Capileira igjen.

Det var flere av de reisende som valgte å heller slappe av ved bassenget på hotellet den dagen. Men de fleste av oss gikk på med godt mot.

Denne turen var kortere, men den var tyngre.

Også her hadde vi et langt og veldig bratt parti. Dagen i forveien hadde det bratte partiet vært på skyggesiden av fjellet. Denne dagen var det bratte partiet midt i solsteiken. Det var varmt!

Jeg er litt strategisk av meg, så jeg passet på å gå rett bak den lokale guiden. For er man først, så får man lengst pauser ;)

Men det var tungt. Svetten regnet ned på steinene vi gikk på. Og jeg måtte bare konsentrere meg om å puste og å bevege beina. Det var forresten en hund som valgte å bli med på turen. Den fulgte bare etter oss fra Capileira. Den var bak meg og stanget meg i beine for å få meg til å gå fortere. Det var så smalt på den fjellstien at selv ikke en hund kunne klare å smette forbi.

Da vi endelig nådde toppen så var plutselig jeg og guiden alene. Etter et minutt kom førstemann prustende og pesende rundt hjørnet. Og så kom resten sakte men sikkert. Det var tungt.

Men etter den første oppoverbakken så ble det mye bedre. Da var det for det meste noenlunde flatt eller nedover. Det var egentlig bra at hunden ble med oss, for plutselig havnet vi midt i et område med masse kyr. Og når det står ei diger ku midt på den smale stien, så var det ikke enkelt å komme forbi. Da knurret hunden til og jagde vekk kyrne. Det gikk helt greit, helt til hunden knurret mot en kalv om den digre mammakua møet morskt og gikk mot oss. Det gikk bra, men var litt skummelt :)

La Cebadilla var en by som ble bygd da de skulle lage et kraftverk der. Den var bebodd i litt over tjue år, og så ble den forlatt når kraftverket var ferdig. Etter å ha sett på de forlatte bygningene i skogen, så gikk vi tilbake til Capileira. Etter lunsj, så tok vi bussen til Granada og sjekket inn på Hotel Hesperia midt i Granada sentrum.

På kvelden spaserte vi bort til Plaza San Nicolas og spiste tapasmiddag på et sted som heter Bar Kiki.

Dag 5 - Alhambra

Vi hadde morgenen for oss selv, så da ble det litt utforskning i Granada. De hadde smale markedsgater proppfulle av turistsjapper.

Jeg fant meg en t-skjorte med Don Quijote som motiv :)

Ellers gikk jeg bare rundt og så på folkelivet i Granada. Utenfor rådhuset var det en demonstrasjon mot ett eller annet. En meget høylytt demonstrasjon. Det var ikke bønder som morskt sto rundt høyballer slik det ofte er her. Nei det var roping, fløyter, megafoner og sirener som demonstrantene brukte. De bråkte noe enormt.

Ellers så var det ganske rolig. Man ble ikke antastet av selgelystne folk på markedet heller. Jeg fikk gå i fred og kikke på varene. Lunsjen måtte vi ordne selv denne dagen, så da ble det en enkel lunsj med pizza på en liten utekafe. Det var mye varmere i Granada enn det var oppe i fjellene. Vi snakker 30-31 grader i skyggen.

I totiden skulle vi alle møtes ved hotellet for å dra til Alhambra.

BUxGGGhBQ8V

Vi skulle egentlig gå, men guiden mente det var litt for varmt så vi tok en buss. Det vil si en liten minibuss med kanskje ti-tolv seter. Og inni der pakket de inn over tretti personer. Hele reisefølget vårt og lokale bussreisende. Trangt!

I Alhambra så fikk vi en to og en halv timers lang omvisning av en svenske. Det var veldig fint det, særlig med alle hagene og fontenene. Og svensken fortalte oss masse om historien til borgen. Jeg har lagt ut noen bilder derfra på instagram.

Men det var varmt. Veldig varmt, noe som ødela litt av opplevelsen. Jeg ville hele tiden videre så vi ble ferdige og jeg kunne finne noe skygge. Det var ca 38 grader kunne guiden fortelle. Vaaarmt!

Da vi endelig kom tilbake til hotellet så drakk jeg en fanta-flaske i to slurker. Da klarte jeg å besinne meg nok til å bruke fire slurker på cola-flaska.

Om kvelden så dro vi til Bar Centro, ikke langt fra hotellet, for å spise avslutningsmiddag. Den besto av salat, fisk og sjokoladeis.

BUz8B5RBYVe

Fisken var litt smakløs, syntes jeg, men isen var nydelig. Har jeg nevnt at det var varmt der? Is er veldig godt når det er varmt :)

Dag 6 - Hjemreise

Så var det på tide å dra hjem. Vi hadde tid på egenhånd om morgenen. Men siden ingenting åpnet før ti, så var det ikke så mye å se. Kvart på 11 så gikk bussen til Malaga og flyplassen.

Ikke så mye å si om hjemreisen egentlig. Kjøpte litt godis på taxfree, spiste is på Häagen Dazs og fløy hjem til Norge.

Det ga egentlig litt mersmak å dra på en sånn aktiv ferie. Selv om jeg skulle ha ønsket at det var med mer folk på min egen alder, så var det en kjempefin opplevelse. Fikk gå i naturen og samtidig få med seg litt kultur (Alhambra). Det er jo veldig greit med en sånn pakketur der hele opplegget er ferdig planlagt. Det er bare å møte opp og bli med. Samtidig så hadde de mer enn nok tid på egenhånd slik at det var mulig å utforske litt selv, eller bare slappe av om man ønsker det. Men så er ikke jeg så veldig glad i shopping da, så kan hende at andre ville ha ønsket enda mer tid for seg selv. Jeg vet ikke.

Det var jo ikke så lang ferietur, så kanskje jeg skal ta meg en tur til i høst. Har uansett masse ferie til gode på jobbe, så den må jeg jo ta ut uansett. Får se hva jeg finner på.

Hvis du er som meg, og ikke liker kjedelige sydenturer på stranden, så kan en sånn aktiv ferietur være noe å prøve. Ser de har både sykling og kajakk i tillegg til gå-turer, så det er mye å velge i mellom.

#ferie #Spania #sierranevada #fjelltur #fjell #Granada #Alhambra #gåtur #aktivferie #carpediem